Maun Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Maun Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Maun Botswana

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 Oktober 2013 | Botswana, Maun

Hoi lezers en lezeressen. Leuk om jullie reacties te lezen en te weten dat ook jullie een beetje zon is gegund. En dat jullie net als wij een verscheidenheid aan dieren hebben gespot. Joke, dat heb je niet goed want díe dieren zullen nooit mijn vrienden worden, dus dat gaat 'm nie worden. Bij ons gezelschap van 20 personen inclusief chauffeur en gids/kok ben ik niet Jeanne, maar mama en Ger papa.
Je ziet hier overigens weinig werkende mensen. Ze zitten met groepjes onder een boom of hangen in een dorpje op straat. Ze zoeken in ieder geval de schaduw op. Wórdt er wel gewerkt, dan is het is op z'n elfendertigste. Gezien de temperaturen wel te begrijpen. 22 oktober gaan we richting de delta. Onderweg zien we vele armoedige rieten hutten op een zandvlakte met hier en daar een boom en plukjes dor gras. Het raakt je dat mensen zo moeten leven al zullen zij waarschijnlijk niet anders weten. Ze lopen veelal op blote voeten. Af en toe zien we een dame die spullen op haar hoofd draagt en een kind in een doek op haar rug. Vaak zwaaien de mensen enthousiast naar passerende trucks met toeristen. Wat zullen zij van ons denken?! Na wederom een hele dag vertoeven in de truck komen we tegen de avond aan op de camping aan de okavangorivier. We maken een tocht per boot en zien groepen nijlpaarden van heel dichtbij. Als die zijn bek openen weet je niet wat je ziet. Tjonge wat een enorme bek met tanden zeg. Ze komen ' s nachts wel eens de camping oplopen maar ze doen geen kwaad. Nou ehh...ik kom ze toch liever niet tegen hoor.Gek genoeg hoefde ik die nacht niet naar de wc. Er zaten trouwens ook krokodillen in de rivier. Één kleintje werd er helaas maar gespot. En zoals elke avond blijft de mooie zonsondergang ons telkens weer boeien. We vallen in slaap met prachtige nachtgeluiden en worden gewekt met een enorme diversiteit aan vogelgeluiden. Heerlijk!
23 okt : Al gauw naderen we de grens van Botswana. Het duurt een hele tijd voordat alle controles zijn uitgevoerd. Uiteindelijk kunnen we weer verder. Van tijd tot tijd rijdt er een pick up volgeladen met mensen. Het is rustig in de truck. Iedereen slaapt. Regelmatig schrikken we ff wakker omdat we af moeten remmen voor loslopende ezels honden, struisvogels, koeien en wat al niet meer. Uiteindelijk komen we bij het eindpunt van vandaag ; de okavango delta river. Hier maken we vandaag een rondvlucht. Het is echt heel erg mooi om de delta vanuit de lucht te zien. Zeker na het zien van de film the great flood, Jeroen. Goede tip dus. Morgen gaan we de delta per bootje verkennen. Hier gaan we 2 nachten wildkamperen. Een hele uitleg gekregen over wat we mogen /moeten meenemen. Wat we wel en niet moeten doen. Waar we op moeten letten, enz. Spannend dus. Ik hoop jullie onze ervaringen snel te kunnen berichten. Oh ff tussen haakjes ( het is nu half 10 's avonds en nog 28 graden) Wie doet je wat?! Doei doei. 24 okt.
Eerst gaan we met een snelle boot naar de delta en zien o.a. grote visarenden. Het is een ruige vaart. Daarna worden we
per twee persoons kano met een lange stok door de locals voortgeduwd door de delta. Super mooi en heerlijk rustig. We kamperen op een onbewoond eiland. De locals blijven om alles voor ons te doen. Helpen met afwassen is een belediging. We vinden het allemaal reuze spannend wat ons te wachten staat. De ingang van de wc is een schop en een rol papier. Is de schop weg dan is de wc bezet.
Even verderop is een gat gegraven. Daar doe je je behoefte. Daarna zand erover en de volgende kan. Douchen doen we door te zwemmen in een vrij veilig stuk water tussen het riet, lelies en visjes. Afwassen en koken wordt met het water ben de delta gedaan. Het went. Je moet er echt niet bij nadenken. Al gauw zien we op zeer korte afstand olifanten lopen. Nijlpaarden horen we erg dichtbij. Ze kunnen gewoon bij ons komen, daarom mag je nooit alleen verder dan 100 mtr van de kampeerplek zonder een local. We zien n erg giftige scorpioen over onze kampeerplek lopen. ' s Nachts krijgen we n onweersbui over ons heen, dat wil je niet weten. En waaien kan ik je zeggen! Dan lig je daar in je tentje op een onbewoond eiland...Kun je je er iets bij voorstellen?Maar goed, we komen er zonder kleerscheuren vanaf.De volgende morgen om 7 uur was het alweer niet uit te houden van de hitte tijdens onze 4 uurse wandeling door dit gebied.'s Avonds gaan onze vrienden Afrikaans voor ons zingen. Het was genieten!
De volgende morgen verlaten we de delta weer per kano en genieten we van de ruim een uur durende rustgevende tocht. Mini kikkertjes worden o.a. gespot. Weer aan land gaan we het dorpje nog bezoeken waar de locals vandaan komen. Zij zijn al die tijd bij ons gebleven omdat zij dit gebied op qhun duimpje kennen. Zij zijn hier tenslotte opgegroeid en weten ons veilig door dit gebied te leiden.Dat dorpje...wat een armoe. Ze wonen in een hutje gemaakt van klei, koeienpoep en lege colablikjes om het sterker te maken. Ze staan op een zanderige ondergrond. Onder een rieten dakje staan afgedankte tentjes waar ze slapen. Je weet niet wat je ziet en hebt waardering voor wat ze doen en hoe ze leven. Ik geef ze zwart-wit bolletjes. Dat vinden ze heel vreemd smaken. De kleine moppies willen graag met je op de foto en willen opgetild worden. Tot slot nemen we afscheid van de inmiddels goede vrienden. En zo eindigt 2 nachten overnachten tussen de olifantenpoep in de boeiende okavangodelta. Oh, we gingen de eerste avond ook nog met de kano's de zonsondergang bekijken op een open stuk water waar vele nijlpaarden genoten van een heerlijk bad. Ps fotos staan her en der verspreid bij verslagen is moeilijk met telefoon sorry daarvoor.

Groetjes van ons allemaal

• 27 Oktober 2013 - 22:17

Maria:

Nog een paar dagen en dan is jullie vakantie al weer ten einde. Maar volgens de verhalen is het meer dan de moeite waard geweest. Geniet nog maar volop van de laatste dagen, en dave succes met het bungeejumping. Da's kikke, ma doe voorzichtig, weer een spectaculaire ervaring.

Groetjes Maria

• 27 Oktober 2013 - 22:22

Hai Vogels:

Wat spannend allemoal mit die bieëste en vroeger op den bouw han ze dezelfde wc's as gillie nou.
    Erg moi muurke mit die blikskus, mot ik ok is probiere unne kier. Hier is alles verder lekker rustig.
    Veul plezier nog
    Groete Hai

• 28 Oktober 2013 - 09:27

Riky Emons:

Ha Afrikaanse Nederlanders,
    Zo te lezen is het voor jullie volop genieten!Maar..............ook aan iets moois komt uiteindelijk 'n einde wat nu toch wel in zicht begint te komen. De herinnering nemen ze jullie nooit meer af, dus dat zullen jullie zeer zeker blijven koesteren met alle foto's en verhalen. Hoe is het trouwens met de sfeer en wat al niet meer?? Of hebben jullie daar geen gebruik van gemaakt/hoeven maken? En dieren in het wild in overvloed, maar sommige hoef ik zo nodig echt niet tegen te komen en dan ook nog nadien in 'n tentje slapen, ieieieie, moet er niet aan denken(spinnen, schorpioenen, met nadruk zeer giftige slangetjes, enz.) !!!!!!!!!!!!!! Maar ja............alles went, ha, ha!! Geniet ze nog!
    Groetjes: Toon en Riky

• 28 Oktober 2013 - 19:37

Noud En Tonny:

Jullie genieten er goed van en jeanne misschien zijn die mensen in al hun eenvoud en armoede nog gelukkiger als wij klagende nederlanders (dit geldt uiteraard niet voor iedereen).
    Het is leuk om te lezen hoe jullie de reis ervaren.
    Groetjes uit Venray

• 28 Oktober 2013 - 19:40

Elmie:

Hallo allemaal daar,
    Wat een verhalen.
    Zo te lezen hebben jullie wel heel veel meegemaakt.Spannend allemaal.{doe het jullie niet na}.
    Geniet nog de laatste dagen en kom goed thuis.

Groetjes Peter Elmie en Marloes

• 28 Oktober 2013 - 20:45

Jo En Leentje:

Hoi Ger Jeanne Dave en Kim.

Wat een mooie reis als we die verhalen lezen,jullie hebben toch wel heel veel gezien.
    Fijn dat jullie met zijn vieren deze reis hebben gemaakt.
    We zullen zeggen geniet er nog van ,weet niet precies wanneer jullie thuis komen.
    Vele groetjes en tot ziens in Ysselsteyn.

Jo en Leentje