Weer even een berichtje van mij... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Weer even een berichtje van mij... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Weer even een berichtje van mij...

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 Mei 2014 | Oeganda, Kampala

Heeey hier zijn we weer. Het duurde weer erg lang, maar dat is een ook een goed teken. Namelijk dat ik het erg druk heb haha... Anni was helaas nog een tijdje erg ziek. Ze is 2x naar het ziekenhuis geweest en na goede medicijnen was ze weer beter. Ook hebben we ondertussen de muis gevangen, maar helaas ook weer een nieuwe ontdekt. We hebben een bakje met daaronder een lucifersdoosje met een touwtje eromheen. Onder het bakje een paar stukjes koek en een stukje brood met pindakaas. Helene een andere volunteer zat om het hoekje met het touw en toen de muis eronder zat trok ze aan het touw en hadden we 'm gevangen. Rafael mijn host vader heeft hem uiteindelijk dood gemaakt. Dit moeten we dus nu weer proberen haha... De volgende dag ben ik naar de masai markt geweest. Erg apart om mee te maken maar ook irritant en vermoeiend. Iedereen wil dat je wat van hun koopt en zit aan je en je moet afdingen dus altijd lastig, omdat ze te hoog beginnen. Maar het wel wat leuke spullentjes gekocht. The next morning ben ik met Kelvin (keniaan) en een paar vrijwilligers naar Ngong geweest naar een weeshuis voor vrouwen waar we de opgehaalde maandverband hebben gebracht. Daar ook met de eigenaresse gesproken. Er was 1 kind daar, ze was 10 jaar toen ze kwam en moest met een oude man trouwen. Deze man had al 5 andere vrouwen. Ze is weggerend en in het weeshuis terecht gekomen. Zo zijn er meer verhalen van de meisjes daar. Ze is begonnen met 8 kinderen en inmiddels zijn het er 36. De jongste is nu 10 en de oudste ongeveer 14 jaar oud. De volgende morgen vroeg opgestaan om naar Uganda te gaan. Een lange busreis van ongeveer 14 uur voor maar ongeveer 25 euro. We misten de bus door een file, maar een taxi chauffeur bracht ons naar de bus (hij wachtte op ons bij een tankstation). Bij de border vergat Helene haar paspoort. Het lag nog in de bus. Dus teruggelopen naar de bus. Toen hadden we problemen met het geld voor de visa. Het was niet genoeg dus onder politiebegeleiding naar Uganda om daar te pinnen. Maar die accepteerde alleen visa en wij hadden maestro. Uiteindelijk bleek dat we toch genoeg geld hadden voor de visa. Haha dit totaal duurde ons meer dan een uur. Oeps. Maar uiteindelijk is het goedgekomen. We verbleven bij Inge, Nico, Ammi en Samm. (Inge is de zus van Willemijn, waar ik als au-pair heb gewerkt). We werden super ontvangen. We hebben echt genoten. Ze hebben zelfs een Nederlandse bakkerij genaamd Brood en een Belgische bakkerij en slager. Daar brood en vlees en kaas voor op het brood gekocht. Het was heerlijk. Ook hebben we een keer stampot gegeten en gebakken aardappelen met broccoli, bloemkool en worstjes. We hebben veel europees eten gehad zoals sandwiches. Heeerlijk weer... Ook zijn we naar Sipi Falls geweest. Dit was prachtig. We overnachten 1 nacht in een lodge met prachtig uitzicht. De volgende dag deden we een wandeling met een gids naar de watervallen. We liepen door bananenplantages en smalle paadjes. Een zware wandeling maar zooo mooi. Ik heb echt genoten. Bij Inge en Nico thuis hebben ze een veranda en een grote tuin. Als je er even zit komen er zoveel mooie vogels in de tuin. Ik heb zelfs een vogel gezien waar veel toeristen speciaal voor naar Uganda komen. Met de kids hebben we boterkoekjes met banaan gebakken. wauw de kids zijn zo lief... We hebben erg van ze genoten. 1 dag zijn we naar een resort geweest om lekker te genieten en te zwemmen. Ik was natuurlijk mijn zwemkleding vergeten dus ff snel iets gekocht. 't was die dag wel bewolkt maar evengoed heerlijk. Ook zijn we een dag naar de craft market geweest waar we wat souveniers gekocht hebben. Daar was het fijner om wat te kopen. Ze hangen daar niet zo aan je. Toen was het weer tijd om met de bus terug te gaan naar Nairobi. Dus weer vroeg uit de veren om om half 6 te vertrekken. Bij de border liet Helene weer haar paspoort in de bus liggen haha, maar dit keer ging het sneller, omdat we geen nieuw visum hoefde te betalen. Raar want we hebben eigenlijk een single entry visa. Maar goed ik denk geluk gehad. Onderweg nog een zebra en een soort gazelle's gezien. Savonds eindelijk weer thuis om mijn gezinnetje in Nairobi weer te begroeten. En eindelijk een Anni die weer helemaal beter is. Samen nog wat gepraat over mijn reis en naar bed gegaan. De volgende morgen wat langer geslapen om bij te komen van de lange reis. Daarna samen met Anni naar Good Samaritan gegaan. Good Samaritan heeft ook een eigen school voor de kleinere kinderen. Daar hebben we ook geholpen. Anni en ik helpen bij de jongste kinderen en de 2 Franse vrijwilligers in de klas met de oudere kinderen. De jongste is 4 en de oudste is 10 jaar oud. De Franse meiden vinden we niet echt geweldig. We irriteren ons daar behoorlijk aan. Maar met Anni kan ik het gelukkig heeeel goed vinden. We gaan zelfs samen naar Zanzibar 6 of 7 juni. Ook omdat mijn visa op 7 juni eindigd en als ik dan 't land uit ga en daarna weer in Kenia terugkom heb ik als het goed is weer een nieuw visum voor 3 maanden. Anni en ik denken over veel dingen het zelfde. Op de school heb ik de kleurpotloodjes, pennen, schrifjes enz.. gegeven. Ze zijn er super blij mee. We hebben vandaag zelfs nog meer schrifjes, pennen, klei, waskrijtjes, linialen, puntenslijpers en gummen gekocht voor een totaal van maar liefst 1640 shilling dus delen door 2 is 820 shilling dit wil zeggen ongeveer 8 euro nog niet eens. En wat maken we ze er toch blij mee. Ook willen we nog kijken voor nieuwe plastick kinderstoeltjes voor op school, omdat er veel gebroken zijn en nog steeds gebruikt worden. Beetje onhandig om er op te zitten. Hier gaan we morgen naar kijken in de sloppenwijk. Op de school helpen we de leraar met nakijken en voorbereidingen voor het huiswerk enz.. Erg leuk werk. De volgende dag zijn we naar de sloppenwijk soweto gegaan. Daar werden we opgehaald door Faith. Zij woont in Good Samaritan. Zij bracht ons naar haar school, waar ze een schoolvoetbalteam hebben. Daar heb ik de voetbaltenues van Dobbe Agrarische bedrijven gegeven en de voetbal met pomp en fluit. Ze waren er super blij mee. Alleen helaas wilden ze niet lachen op de foto haha.. Ik heb het echt geprobeerd ze te laten lachen. Daarna een deel van de wedstrijd gezien die ze uiteindelijk met 2-0 hebben gewonnen. Af en toe werken we ook op zondag, zodat we ook de grotere kinderen kunnen zien. Heerlijk om ze weer even bijna allemaal te zien. De kinderen waren ook super blij om mij weer te zien. Zo fijn om dat mee te maken. Vandaag naar city centre van Nairobi geweest met Anni om nog wat souveniers te scoren. Zo goedkoop het was in een Hilton hotel. Zoals jullie denk ik wel kunnen lezen heb ik het nog steeds super naar de zin!! Natuurlijk heb ik mijn moeilijke momenten bijvoorbeeld dat ik de grote stap van Dave moet missen. Ik ben natuurlijk super blij voor Dave, maar het is ook moeilijk dat je zulke dingen moet missen. Jullie zullen vast wel gehoord hebben van de aanslagen in Kenia. Vooral Mombasa en Nairobi. Op de plek waar ik zit is het nog steeds rustig en merk er zelf weinig van alleen in de nieuws hoor je het natuurlijk. Ook moet ik proberen druk bezochte plaatsen de vermijden en toeristische plaatsen. Ik voel me hier op deze plek en op mijn project nog steeds veilig. Dus don't worry's be happy!!

  • 27 Mei 2014 - 19:33

    Pap En Mam:

    Ha die Kim
    Goh wat heb je weer een mooi, lang verhaal geschreven. Echt top van je. Nu krijgen we het iets uitgebreider te lezen als op de app. ;)
    Geweldig dat je de kinderen blij kunt maken met alles. Daar is het toch allemaal om begonnen.
    En een beetje vakantie vieren op zijn tijd is ook niet verkeerd.
    We gaan nu proberen om voor het voetbalteam nog rode voetbalkousen te scoren, want op de foto zie je de kousen in allerlei kleuren.
    Het voetbalseizoen is hier achter de rug en de voetbalkousen die hier normaal zijn afgeschreven, daar zijn ze in Kenia vast nog blij mee.

    Héééél veel groetjes en pas goed op jezelf !!!
    Liefs xxx pap en mam

  • 27 Mei 2014 - 19:34

    Linda Teunissen:

    Hoi Kim,

    Ik lees dat je goed bent terug gekomen van Uganda. Fijn om te horen en dat je het daar zo mooi hebt gevonden. Je engels gaat ook al goed zie ik door hier en daar een engels woordje in de tekst verwerkt ;) ;).
    Ook fijn dat je een goede klik hebt met Anni, fijn om ervaringen tijdens je verblijf daar met elkaar te delen.
    Je doet goed werk daar Kim, geniet ervan! En suc6 met het regelen van het visum!

    Groetjes Linda

  • 27 Mei 2014 - 20:01

    Angele:

    Hi Kim,
    Wat leuk om weer een verslag te lezen, je klinkt inderdaad heerlijk enthousiast. Fijn dat het zo goed gaat en je zo geniet!! Wat genieten hier weer van jouw berichten en foto's.
    Groetjes,
    Ed en Angèle

  • 27 Mei 2014 - 20:47

    Annemie:

    hoi Kim

    wat fijn om weer wat te horen van jou, weer een heel verhaal, en gelukkig een manier gevonden om de muis te vangen, nu de andere nog.
    gelukkig heb je het goed naar de zin, dat lees je in het hele verhaal terug.
    de voetbalkleding is ook goed terecht gekomen zo te zien, nu de sokken nog.
    ook weer mooie foto's zo krijg je toch een mooi beeld hoe het daar is
    groetjes Maarten en Annemie en Carola

  • 27 Mei 2014 - 23:29

    Roos-Ariek:

    hoj Kim.

    Weer een hele belevenis van alles wat je hebt meegemaakt,nooit geweten dat het daar zo groen is(althans op sommige plaatsen).
    Tja en je blijft in hun ogen toch een "'rijke"' blanke vrouw,vandaar hun opdringerige verkoop.
    waar je op den duur(denk ik) ook wel mee leert om te gaan.
    Op de foto's is goed te zien dat je het naar je zin hebt.Hopelijk de komende drie maanden ook,zodat je deze ervaring nooit zult vergeten en in de verdere toekomst misschien nog iets mee kan doen.
    nogmaals toy,toy,toy.
    Groetjes uit het natte Ysselsteyn!!!!

  • 28 Mei 2014 - 11:26

    Marina:

    Hoi Kim

    Wat een mooi verhaal weer. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Groetjes Marina

  • 28 Mei 2014 - 12:01

    Tonnie Crienen:

    Nou Kim, wat ben je toch bevoorrecht, dat jij daar mag zijn.
    Heb je al gehoord dat onze vakantie niet door kon gaan ivm blessure van Ger! Dat was balen, maar dat halen we wel weer in in september. Nu is het regenachtig weer in Ysselsteijn, dus jij zult het zeker beter hebben. Het eten daar is steeds weer een verrassing, natuurlijk. Wie had kunnen denken dat je nog eens sprinkhanen zou eten!!! Wel gezond, boordevol eiwitten.
    De foto's zijn weer prachtig! Ik ben jaloers op je dat jij daar gewoon rond kunt kijken, maar ik geniet ook van de foto's hoor.
    Leuk dat je ook vriendschappen sluit daar in dat verre Afrika.
    gr Tonnie

  • 28 Mei 2014 - 12:27

    Elmie:

    27 mei 2014 20:07

    Hoi Kim,

    Wat een verhaal weer.
    Fijn om te lezen dat je het er goed naar je zin heb.
    Goede beslissing achteraf om er naar toe te gaan en je leert veel nieuwe mensen kennen ook dat is leuk.
    Geniet van de komende tijd en tot het volgende verhaal.

    Groetjes Peter en Elmie

  • 28 Mei 2014 - 20:27

    José:

    Heeeey Kim, heel mooi de witte voetbaltenues van Dobbe Agrarische Bedrijven bij de grote zwarte jongens....en ze hebben meteen gewonnen. Ik heb al je verhalen gelezen en de foto's gezien. In één woord super........je bent straks een hele (levens)ervaring verder. Blijven genieten, ook van de minder mooie dingen, en ik hoop dat je nog vele mensen daar blij kunt maken. Misschien wel met rode voetbalkousen ha ha (las ik in de reactie van je pap en mam).

    Vele groetjes, natuurlijk ook van Johan.

  • 29 Mei 2014 - 10:28

    Noud:

    Hey Kim,
    Als ik dit zo allemaal lees heb je al echt veel gezien en heel wat mensen blij gemaakt.
    Prachtige fotos van natuur en zeker die mooie muizen haha.
    Het is wel zo , dat die muizen banger van jou zijn als ze zouden kunnen denken als andersom.
    Geniet nog van alles en iedereen en kom een keer veilig weer terug.
    Groetjes Noud.

  • 31 Mei 2014 - 13:02

    Hedy:

    Hoi Kim,
    Prachtig verhaal en nog mooiere foto's. Geweldig zoals je straalt, dat zegt genoeg....
    Groetjes Martien en Hedy

  • 01 Juni 2014 - 02:32

    Judith:

    Heeeeeeeey Kim,

    eindelijk weer al je verslagen bijgelezen,
    Het heeft eventjes geduurd voordat ik weer helemaal bij was maar nu is het dan toch zover.
    Als je er eenmaal een achter loopt!!
    Wat heb je toch weer ontzettend veel gezien beleefd enz.
    Als je eenmaal aan het lezen bent wil je weten hoe het verder gaat..
    dus nu toch maar weer is alles bijgelezen..

    Voor nu: heel veel plezier en succes!

    Ps wat vond ik het leuk dat jij vanuit verreweggiestan toch op 29 mei aan mij denkt!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 56747

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 02 Oktober 2014

Nairobi (Kenia)

08 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Zuid Afrika - Namibië - Botswana - Zimbabwe

28 September 2012 - 12 Oktober 2012

Ierland

26 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Costa Rica en Panama

28 Februari 2009 - 04 April 2009

Australië

Landen bezocht: