Hier zijn we weer! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Hier zijn we weer! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Hier zijn we weer!

Blijf op de hoogte en volg Kim

07 Juli 2014 | Kenia, Nairobi

Het gaat nog steeds goed hier! Heb het nog steeds naar de zin in mijn gezin hier en in Good Samaritan Childrens home. Anni en ik hebben samen nog plastick stoeltjes gekocht voor in de school van het opgehaald geld. De meeste stoeltjes waren namelijk kapot en daar zaten ze nog steeds op. Helaas is Anni alweer terug naar huis. Was wel even moeilijk toen ze vertrok. Wel is er weer een nieuwe vrijwiller Luisa uit Duitsland. Zij blijft hier voor ongeveer 1 maand en deze week komt er een nieuwe vrijwilliger voor 6 maanden. Haar naam is Kimberly en komt ook uit Duitsland. Dus zal vast ook gezellig worden. Ik ben met Emily op een vrijdag naar een sporttoernooi in Kayole geweest. Hier speelde Brownhill (het team waar ik de shirts van Dobbe heb gegeven). Ook werd er volleybal gespeeld. Naar beide gekeken. Het was een erg spannende wedstrijd maar ze wonnen met 2-1. Samen hebben we in Good Samaritan wat gegeten en daarna naar huis. Ik had erge buikpijn op de terugweg. Ik wist niet hoe ik moest gaan zitten in de matatu. Iedere drempel deed enorme pijn. Ook het stukje naar huis lopen was verschrikkelijk. Eenmaal thuis rende ik naar de wc. Flinke diarree en overgeven. De volgende dag nog steeds de hele dag ziek en de dag daarna besloten om naar het ziekenhuis te gaan (ze hebben hier geen gewone doktersposten). Ik ben met de taxi naar het ziekenhuis in Buruburu gegaan met Lucas van de organisatie CIVS. Daar onderzoeken gehad en uiteindelijk bleek dat ik een darminfectie had vanwege het eten van geïnfecteerd eten en een urineinfectie. Na een paar dagen met antibiotica voelde ik me weer stukken beter. Op de dag dat Luisa de nieuwe vrijwilliger kwam heb ik nog een keer wortelstampot gemaakt. Dit voor het afscheid van Anni en omdat Raphael er nog een keer om gevraagd had. Patrick van CIVS bleef ook eten. Ze vonden het allemaal weer lekker al was het deze keer minder goed gelukt dan de eerste keer. Beetje te weinig kruiden gebruikt dit keer denk ik, maar het viel nog steeds in de smaak bij iedereen. Ook weer afscheid genomen van 2 vrijwilligers die ik ken van de 1e 2 weken workcamp. We zijn in totaal nog met zijn 2 vrijwilligers (Elisabeth en ik) in Kenya die begonnen aan de workcamp begin april, de rest is al naar huis). Bijna iedere avond word er op het moment skip-bo of uno gespeeld. Raphael vind het een super leuk spel en Luisa ook. De wedstrijd Nederland-Mexico hebben we in Good Samaritan met zijn alle gekeken. Super leuk, maar ook behoorlijk spannend. Bijna iedereen in Good Samaritan is voor Duitsland en Luisa natuurlijk ook. Na de wedstrijd vertelde Emily dat ik alle kinderen als uitje mee naar de Fourteen Falls ga nemen. Dit ga ik ook doen van het opgehaald geld. Ze gingen allemaal uit hun dak. Dit gaan we doen in augustus als ze hier vakantie hebben. We gaan er samen de hele dag op uit! Emily zei voor de gein tegen de kinderen dat ik ze alleen mee neem als ze Nederland supporten dus de kinderen kwamen naar me toe en zeiden: Kim nu support ik Nederland. Nee echt ik meen het. Hahahaha Natuuuuuuurlijk. De rest van de dagen weer gewoon gewerkt op school en Good Samaritan. We werken meestal 5 of 6 dagen per week. Meestal werk ik op zondag om iedereen weer even te zien en ipv van de zondag hebben we een doordeweekse dag vrij. Luisa en ik zijn die vrije dag naar de city centre geweest om weer wat spulletjes en souveniertjes te kopen. Altijd als ik in de city centre ben eet ik europees eten. Heerlijk... Gisteren hebben we een zingcompetitie gehouden. Ik heb samen gezongen met een jongen van Good Samaritan "Rollins". We zongen het liedje "a great big world ft. Christina aguilera - say something. Met oefenen ging het iedere keer perfect en op het moment dat het moet kon hij zijn partij niet vinden. We deden het opnieuw en het ging weer fout tot op de helft. Vanaf daar ging het beter. Wel jammer, maar hij deed zijn best. Emily vroeg of ik nog een liedje alleen kon zingen dus heb ik weer hetzelfde liedje als de vorige keer gezongen (racoon - everyday i love you more). Luisa zong ook met iemand samen en heel veel kinderen zongen een liedje samen of alleen. Ook hebben ze een koor samen in Good Samaritan. Prachtig!!! Dit klonk erg goed. We hadden kippenvel. Het was weer een geslaagde competitie, met voor de 1e plaats in iedere categorie een prijsje. Vandaag hebben we een vrije dag. Dit omdat er een speciale dag is. Genaamd Saba Saba en dan kan het gevaarlijk zijn hier in Kenya. Overal blijkt politie te zijn om het in de hand te houden. Ik weet niet precies wat het inhoud. Was een beetje onduidelijk, maar zelfs de meeste kinderen zijn gewoon thuis van school. Nou dit was weer mijn verhaal. Zo als jullie kunnen lezen gaat het nog steeds prima en vermaak ik me nog steeds goed. Dus maak jullie over mij maar geen zorgen!!

  • 07 Juli 2014 - 15:22

    Marleen:

    Hoi kim
    fijn dat het nog steeds goed gaat maar daar twijfelde ik ook niet aan we horen geregeld wat via jou pap en mam leuk hoor en laat de kinderen nederland nog maar aanmoedigen tot nu toe heeft het geholpen.
    kim geniet nog verder met jou kindjes en alles eromheen en tot je volgende verslag
    groetjes marleen

  • 07 Juli 2014 - 15:46

    Pap En Mam:

    Hey meissie
    Wat leuk die handafdruk ! Zo laat je ook jouw sporen achter in Good Samaritan. :)
    Geweldig trouwens om die Afrikaanse jongens in de Ysselsteynse witte tenues te zien. Zo wordt Dobbe Agrarische Bedrijven zelfs in Afrika een bekend begrip. :) Oh en mooi dat de naam van hun school erop gedrukt is. Echt Super!!!
    Darminfectie is natuurlijk te verwachten in een land, waar de hygiëne niet al te best is en dan met name in een sloppenwijk. Op zo'n moment voel je je natuurlijk alleen en is het natuurlijk altijd fijn, dat je ff met mam/pap kan appen. ;) ff een beetje steun zoeken. Maar gelukkig dat je nu weer beter bent. En appen is en blijft even goed wel een dagelijkse bezigheid, haha
    Ik heb trouwens even opgezocht wat Saba Saba nu eigenlijk is. Het blijkt iets met de politiek te maken te hebben. Saba Saba (nationale taal van Tanzania ; Swahili) betekent letterlijk zeven-zeven, dus 7 juli.) De dag van de oprichting van een of andere politieke partij.
    Er komen blijkbaar ook veel demonstranten om de hoek kijken, vandaar dat het gevaarlijk kan zijn.
    Oh en maar hopen dat je wederom een leuke tijd zult krijgen met de nieuwe vrijwilligster Kimberly, je naamgenoot. Kim - Kim.......hoe gaan jullie dit oplossen?
    En wat het zingen betreft : kun je ook al een Afrikaans liedje zingen?
    Goh...die schoentjes......waren schoenen maar niet zo zwaar, dan stopte ik een hele hoop kinderschoenen in het koffer.
    Hup Holland Hup.....leer ze dat Nederlands liedje maar, dan komt het vast helemaal goed met oranje.
    Zo nu brei ik weer een eind aan mijn verhaal, want de kermis staat op ons te wachten, haha
    Doei doei xxx
    pap en mam


  • 07 Juli 2014 - 16:52

    Ems:

    Hallo Kim
    Wat weer een mooi verslag,het is zeker opletten met het eten in zulk warm land.
    Maar alles is weer goed gekomen zoals ik lees.
    Het eerste verslag van Erwin uit Zambia is ook binnen,hij zou vandaag zijn gastgezin krijgen.
    Misschien kun jij hem ook volgen maar dat weet ik niet.
    Het gaat goed met hem.
    Leuk van die stoeltjes die je gekocht hebt.
    Zielig van die kapotte schoentjes,nu weet je pas hoe goed de kinderen in Nederland het hebben.
    sommige kinderen hebben wel 5 paar schoenen in de kast hier.
    Ja leer ze maar het liadje hup holland hup dan halen we zeker de finale (wie weet is het zo)
    Geniet van al je ervaringen tot het vogende verslag
    groetjes van Ems

  • 07 Juli 2014 - 18:21

    Toos Willems:

    Hoi Kim
    Wat weer 'n verhaal meid!
    Jullie doen 't geweldig,En die blije snoetjes,van die kinderen,
    Enig. Succes met de nieuwelingen,dat komt vast goed!
    Ga zo door,en geniet! Tot 'n volgende keer.
    Gr.Toos

  • 12 Juli 2014 - 14:36

    Oma:

    Ha Kim
    Ik ben nu bij jouw pap en mam en heb je verhalen gelezen.
    Ook heb ik alle foto´s gezien en kan heel goed aan je zien dat je het goed naar je zin hebt.
    Je zorgt heeeeel goed voor de kinderen.
    Het is mooi om te zien hoe blij ze met de knuffels en al het speelgoed waren.
    Dat is heel fijn.
    Je hebt al heel veel goeds kunnen doen voor de kinderen.
    Hoe lang wil je nog blijven?
    De kinderen zullen je wel niet kunnen missen, dat is wel te zien.
    Maar ik mis je wel hoor.
    Ik zal nog wel eens een keer vaker proberen te reageren, want dat is toch ook fijn voor jou om iets van hier te horen.

    Verder nog heel veel liefs van oma en een dikke knuffel......xxx !

  • 16 Juli 2014 - 18:07

    Rob En Dorenda:

    Ha Kim

    We lezen dat je het heel goed naar je zin hebt en dat is zeer waardevol. Dat heb je nodig om zo optimaal mogelijk te kunnen genieten. Dat beseffen we ons nu meer dan ooit omdat Erwin in Zambia vrijwilligerswerk doet. Jullie doen er heel goed werk mee en ik moet zeggen; We doen jullie niet na!!!!
    Het klinkt allemaal zo gemakkelijk maar dat is het zeker niet. Vele indrukken moeten er verwerkt worden, dingen die je daar echt moet zien , voelen, ruiken ervaren.
    Kim we wensen je nog een hele mooie tijd daar, een tijd waar je je verdere leven vaak op terug zult kijken.

    Groetjes Van Rob en Dorenda

  • 28 Juli 2014 - 21:56

    LEENTJE Stevens:

    Ha die Kim, Fijn om weer iets van je te horen,en wat fijn dat je het er zo goed naar je zin hebt. Kim wat doe jij een levens ervaring op in zo,n vreemd land met een heel andere cultuur en gewoontes.
    Maar het zal best mooi werk zijn met die kinderen om je heen ,en als het je goed gaat met de kinderen gaat het vaak ook goed met de ouders er van.We zullen zeggen Kim doe je best en geniet er van.

    Vele groetjes van Jo en Leentje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 56742

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 02 Oktober 2014

Nairobi (Kenia)

08 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Zuid Afrika - Namibië - Botswana - Zimbabwe

28 September 2012 - 12 Oktober 2012

Ierland

26 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Costa Rica en Panama

28 Februari 2009 - 04 April 2009

Australië

Landen bezocht: