Daar zijn we weer... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer...

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 November 2014 | Kenia, Nairobi

Erg lang geleden, maar ook weer erg druk bezig geweest. De kinderen van form 4 (laatste schooljaar highschool) en de kinderen van groep 8 hebben de examens gedaan. Hier hebben ze voor de examens prayersday. Ze bidden dan dat de examens goed zullen verlopen. Somminge zijn erg mooi, sommige erg lang. Zo ben ik ook naar een school in Nyeri geweest. Ongeveer 2 uur rijden van Nairobi. Dit is een boardingschool waar de kinderen dus blijven slapen. Hier zit John van Good Samaritan op school. Ik vond 't leuk om hem weer is te zien na een lange tijd en om een boardingschool te zien. Op 16 oktober was het de verjaardag van Raphael. Dit een beetje gevierd. Ik had pindakaas en pinda's gekocht. Dit vond hij erg leuk. Hij vertelde op die dag dat hij nog 2 broers had in Kenya, maar hij had ze nooit gezien. Nu is hij in contact met ze gekomen en bleek dat ze niet naar school gaan (geen geld). Ze zijn 17 en 18 jaar. Deze broers wonen nu gezellig bij ons in huis en gaan naar school in Brown hill waar ik ook de voetbaluniformen heb gegeven. Ze hebben nu de examens gedaan van form 2 en starten in januari na de vakantie met form 3. Een dag na Raphaels verjaardag was snachts het hele huis vol water gelopen. Het regende zo hard en veel dat het hele huis onder water stond. Zelfs in mijn slaapkamer. Emily had me wakker gemaakt en hebben met zijn alle schoongemaakt. Nu zijn er drempels gemaakt bij de deur zodat het water niet meer zo makkelijk binnen komt, want dit was schijnbaar niet de eerste keer. Ook weer diverse ziekenhuisbezoekjes gehad met kinderen en mum en felisha. En vele bezoekers gehad in Good Samaritan. Ook bekende artiesten in Kenya. Rapper Rabbit en gospelzanger Bahati zijn geweest. Rabbit kwam met een hele ploeg om Good Samaritan schoon te maken, kleren te wassen en te koken. Erg leuk. Op het einde van de dag nog entertainment. Kimberley is inmiddels vertrokken naar een ander project, maar er is weer een nieuwe vrijwilliger uit Italië. Haar naam is Sara en ze is hier tot 11 december. We hebben ook visite gehad van een Nederlander genaamd Laurens. Hij is bezig met een project voor Greenhouses (kassen). Ik heb hem rondgeleid in Good Samaritan en de school. Ook weer een heftig verhaal mee gemaakt. Een kindje in de Good Samaritan school van 10 jaar is behoorlijk mishandeld. Ze had een grote snee in haar hand en uit haar oren kwam bloed. Toen we haar volledig onderzochten bleek ze allemaal littekens op haar lichaam te hebben. Haar moeder had haar mishandeld omdat ze 40 shillling had gepakt en ze had de afwas niet gedaan en de was niet gewassen voor haar kleine zusje. Mum heeft met de moeder van het kind gesproken en ze heeft toestemming gegeven om haar in een kindertehuis voor meisjes te plaatsen. Ik ben daar ook erg druk mee bezig om een tehuis voor haar te zoeken. Ze heeft namelijk een ander probleem. Ze heeft seks met volwassen mannen. Haar moeder is vaak dronken en heeft dan seks met mannen. Ze wonen in een heel klein huisje met 1 ruimte dus de kinderen kunnen dit gewoon zien. Voor dit kind is dit dus heel normaal, omdat ze dit regelmatig ziet. Nu hoorde ik dat ze 't ook doen met de zelfde mannen dan haar moeder en haar moeder heeft HIV. Als dit waar is zou het kind dus ook HIV hebben. Erg heftig en ik hoop dat ik uiteindelijk een tehuis voor haar kan vinden. We waren met zijn alle erg verdrietig. Ik ben ook naar een event geweest met Emily voor de organisatie Center for missing children Kenya. Veel kinderen worden hier vermist. Ze doen hier veel aan child trafficking. Ze exporteren kinderen naar een andere plaats en bellen de ouders ik heb je kind als je hem of haar terug wilt zien betaal je dit bedrag. Ook is er een probleem met Albino kinderen. Die worden vaak verkocht in Tanzania. Dan worden ze in stukken gehakt en per lichaamsdeel verkocht. In Tanzania geloven ze namelijk dat als je een stuk van een albino kind hebt dat je rijk word. Verschrikkelijk dus. Er zit hier een Albino man in het parlement. Hij had 2 albino kinderen gered. Nu bleek dat de eigen vader van die kinderen de kinderen wilde verkopen. Nu iets heel positiefs. We zijn afgelopen week begonnen met het handwerken. De kinderen genieten er volop van. We zijn begonnen om badmatten te maken voor op de badkamer of in de huiskamer. Ook zijn we verschillende armbandjes en kettingen aan het maken om uiteindelijk proberen te verkopen, maar ook om de kinderen bezig te houden in de vakantie. Ze hebben hier sinds de 1e en 2e week van november vakantie tot en met 6 januari. We hebben ook al een begroting gedaan voor de tegelvloer voor de conferentieruimte. Ik kan helaas nog niet alles realiseren, maar ik ben zo blij dat ik in ieder geval een start kan maken. Geweldig! En het is vooral geweldig dat de kinderen op het moment zo genieten van het handwerken.

• 25 November 2014 - 15:47

Kim Spreeuwenberg:

Voor de gene die benieuwd zijn naar Fred. Hij is goed en we zijn nog steeds erg gelukkig samen! We genieten volop..

• 25 November 2014 - 16:06

Linda Teunissen:

Hallo Kim,

Wat fijn om je verhaal te lezen, maar ik schrik toch ook wel van al die mishandelingen die je beschrijft. Ik heb tijdens mijn werk veel meegemaakt en sta van bijna niets meer te kijken maar hier schrik ik toch weer van. Triest dat de wereld zo in elkaar kan steken, en ook schokkend om die cultuurverschillen te zien lijkt me. Hopelijk kun je iets voor de kinderen betekenen.
    Wat leuk ook om te horen dat het met jou en Fred zo goed gaat. Je had rozen gekregen van hem zag ik, dan scoort ie punten ;)!! Geniet van lekker van elkaar!

Vele groetjes Linda Teunissen

• 25 November 2014 - 16:10

Annemie:

wauw Kim,
    wat een verhaal weer, en wat een leuke foto's, konden wij die kettingen en armbandjes maar kopen, zou Carola heel leuk vinden denk ik, misschien een tip voor jullie pap en mam, die komen toch met volle koffers, kunnen ze die ook weer vullen voor de terugweg!!
    Knutselen is hier ook favoriet van Jesse, ik zit er ook weer helemaal in dus.
    Leuke activiteiten, maar ook heftig een kind wat misbruikt wordt door de mannen van moeder, heftig zeg.
    Maar jij bent er om een oplossing te zoeken, en dat zal je vast wel lukken, alleen zal dat meisje wel levenslang beschadigd zijn.
    succes verder, en misschien een idee voor Carola een ketting en armband met groen er in?
    groetjes Annemie, Maarten en Carola

• 25 November 2014 - 16:19

Angèle Gielesen:

Hi Kim,

Wat heb ik toch een bewondering voor je! Wat een heftig verhaal!
    Lijkt me erg moeilijk om in dergelijke zaken ook voldoende afstand te houden, om het van je af te zetten. Daar zou ik wel moeite mee hebben, denk ik. Fijn dat het als tegenhanger voor al die heftigheid, zo goed gaat met Fred. Het is je van harte gegund.
    En wat en leuke handwerkjes, hihi. Je ziet hoe gemotiveerd ze zijn, leuk hoor.
    Dikke knuffel van ons,
    Ed en Angèle

• 25 November 2014 - 16:24

Kim Spreeuwenberg:

Heey Annemie,

We willen inderdaad wat spulletjes aan pap en mam en andere vrijwilligers meegeven om in hun eigen plaats te verkopen. Maar ik zal zeker een ketting en armbandje voor Carola laten maken met groen erin!

• 25 November 2014 - 16:27

Toos Willems:

Hè Kim

Weer heftig allemaal,leuke en minder leuke dingen!
    Te hopen dat je geen natte voetjes meer krijgt!
    Fijn dat 't zo goed gaat met Fred en jou, Zet 'm op, en suc6 hè Kim!!
    Gr. Toos

• 25 November 2014 - 16:39

Elmie:

Hoi Kim,

Wat weer een bericht.Heftig zeg wat je daar allemaal meemaakt.Knap van je dat je toch nog allemaal positieve dingen ziet daar bij alle ellende.Leuk dat het met Fred en jou goed gaat.Ik hoop dat je daar nog veel goede dingen kunt doen voor de kinderen en veel plezier straks als Pap en Mam komen.

Groetjes Peter Elmie en Marloes

• 25 November 2014 - 16:45

Annemie:

hoi Kim
    dat zal ze zeker superleuk vinden, groen en paars zijn op dit moment haar favoriete kleuren, dus ga je gang.
    Geniet samen met Fred van je tijd daar, maar dat zal wel goed komen
    groetjes Annemie

• 25 November 2014 - 19:49

Maria:

Ha Kim

Wat weer een indrukwekkend verhaal zeg.Een ontzettend heftig verhaal van dat meisje van 10. Maar gelukkig ook weer hele leuke dingen. Op de foto's te zien zijn ze erg ijverig met de handwerkjes. Leuk.
    Blijf vooral genieten, samen met Fred.

Liefs Maria XXX

• 25 November 2014 - 20:04

Rian:

Hoi Kim,

Heftig zeg dat verhaal van dat meisje van 10.

Hihihi..... En je vriendje Fred.... Zooooooo leuk. We zijn blij dat j zo geniet. Maar schrikken ook van de heftige dingen die je meemaakt. Jeetje

Geniet nog maar van de tijd die je daar hebt. En zeker genieten van Fred ben benieuwd wanneer we hem kunnen ontmoeten.

• 26 November 2014 - 19:56

Tonnie Crienen:

Ha Kim,
    onbegrijpelijk dat er in een andere cultuur zo anders wordt geleefd gedacht en gehandeld als bij ons.
    Jij bent goed bezig daar, dat blijf ik herhaaldelijk zeggen maar jij doet 't toch maar!!!
    Fijn dat je het zo goed met Fred kunt vinden, geniet er maar van.
    De projecten die jij aanpakt kun je nog steeds gerealiseerd krijgen ondanks dat het budget maar klein is. Goed dat je je ervoor inzet dat de kinderen ook leren bijverdienen/ bijdragen aan de onkosten die hun leven weer verbeteren.
    't Was leuk je, op de achtergrond, via skype weer eens te zien en horen.
    Lachen dat het geluid zo vertraagd was en hortend en stotend.
    Heej, het ga je goed en blijf goed doen, maar denk ook aan jezelf he?
    gr Tonnie

• 26 November 2014 - 21:42

Nikolien:

Hallo Kim, Ik heb weer met veel interesse je stuk gelezen. Je maakt heel wat mee daar. Ik vind het knap hoe je je inzet voor de kinderen in die soms moeilijke omstandigheden. Geniet van je tijd daar. Liefs, Nikolien

• 26 November 2014 - 21:55

Roosariek:

Nou Kim,dan is maar goed dat jij aan deze "'boze"'wereld een klein lichtpuntje kan en mag geven.
    Vooral aan een kind wat het helaas niet van haar moeder krijgt(omdat die door haar eigen slechte leef gewoonte)wat ze van een eigen moedere zou mogen verwachten.
    Ik denk dat zo'n verhaal daar geen uitzondering is.
    Fijn dat jij met dat kleine beetje liefde/aandacht toch weer hoop kan geven.
    En nog steeds verliefd op Fred,Leuk( heb hem toevallig op een foto gezien).
    Nou nog veel werk plezier de komende tijd en geniet er nog van.(als jullie pap en mam komen.

Groetjes Roos-Ariek

• 27 November 2014 - 20:41

Hedy:

Hoi Kim,

Wat geweldig dat je zo veel voor deze kinderen kunt betekenen. Leuke, enthousiaste snoetjes van die knutselende kinderen. En dat jullie met z'n allen hebben staan te dweilen, komt ons ook heel bekend voor, misschien dat je ouders ook maar een dorpel bij de schuifdeur moeten maken ;-). Het is donderdagavond, dus ..... dat weet je wel!
    Groetjes van ons

• 27 November 2014 - 23:05

Lianne:

Hey Kim,
    Wat een prachtig werk doe je daar zeg...echt fantastisch :)
    Maar ook soms erg verdrietig en heftig. Van de twee broers is dan weer erg mooi en daar word je natuurlijk weer blij van. Ennu...fijn dat het zo goed gaat met Fred :).

Kim zet hem op daar en geniet alvast van een mooi vooruitzicht!!
    Lieve groetjes van meej.

• 12 December 2014 - 15:14

Toos Arts:

Hoi Kim,
    na lange tijd toch nog even een levensteken van ons.
    Van al die ellende wordt je niet vrolijk, hoewel. Als ik de foto's bekijk heb je het goed naar je zin, en de kinderen stralen ondanks de nare dingen die er gebeuren.
    Wat zijn wij verwend in onze westerse wereld.
    Wat een luxe hebben wij.
    Wel een leuk idee om wat armbandjes te maken en die aan pap en mam mee te geven. Die raken ze hier wel kwijt en zo krijg jij wat geld om nuttige dingen mee te doen.
    En dan verliefd... is het cultuurverschil niet erg groot?
    Zeker met het oog op de toekomst.
    Maar geniet nu maar van dit moment.
    Wij wensen jou en natuurlijk iedereen heel "warme", vrolijke Feestdagen en voor 2015 alle goeds. De tijd zal het leren.
    Groetjes, Piet en Toos