Rondreis begonnen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Rondreis begonnen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Rondreis begonnen

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 December 2014 | Kenia, Kisumu

2e kerstdag kennen ze hier niet. Toch wilden wij het niet zomaar voorbij laten gaan, dus hebben we 's avonds een etentje gepland met Fred. 's Morgens hebben we eerst een berg was gewassen en verder was het een lekker rustige dag, waarop we even alles op ons in hebben kunnen laten werken. We hebben Fred gevraagd een goed restaurant voor een betaalbare prijs voor Nederlandse begrippen te zoeken, want luxe kennen ze hier ook wel hoor, al is dat vaak niet voor de Kenianen zelf weggelegd. Wat een contrast ten opzichte van gisteren. We genoten van een heerlijk driegangenmenu, zittend op een terras aan het zwembad, kaarslicht, live muziekje op de achtergrond, een gico verwarmt ons(ketel met brandende kolen) en een heerlijk glas wijn.....wat wil je nog meer. Dit is een mooie manier om elkaar beter te leren kennen. Een taxi bracht ons daarna weer veilig thuis, want een matatubusje is in de avonduren te gevaarlijk.
27 december
Vandaag laten we Nairobi tijdelijk achter ons, want we gaan aan onze rondreis beginnen. Gastvader Raphael is onze chauffeur en gids. Er is weer van alles te zien onderweg. Fietsers die ongelooflijk veel spullen vervoeren, een motor met 4 volwassen personen erop, veel politiecontrole langs de weg ivm kerstdrukte en het vele drankgebruik, enorme vuilnisbelt met spelende kinderen, kilometers lange rijen cactussen, vele mooie paars bloeiende bomen, scharrelende ganzenfamilies, maraboes, koeiendrijvers met hun kudde koeien langs de weg, bavianen, zebra's, springbokjes, 'negerhutten van oom Tom' en wat al niet meer. Na een aantal uren rijden komen we bij onze eerste bestemming aan : Lake Nakuru. Een meer waar miljoenen flamingo's te zien zijn en wellicht nog het een en ander meer. Mijn God, wat een belachelijk hoge prijs vragen ze hiervoor. Maar liefst 70 euro pp. terwijl een local maar 10 euro betaald. Daar zien we toch maar vanaf. Er moet nog een ander meer in de buurt liggen, waar we ook flamingo's kunnen spotten, dus gokken we het daarop. Ojee....op een gegeven moment hebben we problemen met de auto; warm gelopen. Gekoeld met water en we konden gelukkig weer verder. Maar hoe dat de komende dagen gaat verlopen? We zullen zien. We overnachten in een voor Keniaanse begrippen net hotel.
28 december
We rijden tegen de klok van half 9 weg, richting Bogoria meer in de hoop hier veel flamingo's te kunnen spotten. Ook schijnen hier hot springs (heet water bronnen)te zijn. Onderweg zien we kilometers lang grote, voor ons vreemde plantages. Het blijkt sisal te zijn. Wij gebruiken het b.v. bij het bloemschikken. Even verderop zit een oud vrouwtje op de grond touwen te vlechten van sisal. Het is gevaarlijk om op zo'n plantage te werken, want vanwege het vele vocht wat deze planten met zich meebrengen zitten er heel veel gevaarlijke slangen. We rijden urenlang door de bergen over een vrijwel onbegaanbare weg. 20-25 km/uur is haalbaar. Bij de ingang aangekomen moeten we 36 euro pp betalen. Locals betalen maar 10 euro. Je voelt je hier echt besodemieterd. Mja, terug rijden is geen optie. De hot springs zijn een natuurwonder. Heel apart. Veel mensen brengen een rauw ei mee om het daar bij de hot springs te koken. haha. En inderdaad....heel veel flamingo's hier. En talrijke gekleurde vogels. En als klap op de vuurpijl ; twee in Kenia zeer zeldzame kraanvogels weten te spotten. We genieten van alles om ons heen en nemen een andere weg terug. Nergens geen entree te zien. Gek he, dat we ons besodemieterd voelen. Na zo'n twee uurtjes rijden hebben we het geluk weer niet aan onze zijde. De auto geeft het nu echt op. Raphael blijft met zijn auto achter in the middle of nowwhere in een minidorpje en wij gaan met een taxi terug naar het hotel, 50 km verderop.
29 december
Het duurt enkele dagen voordat de auto gefixt kan worden. Er zit niks anders op dan onze reis te vervolgen met het openbaar vervoer. Per telefoon wordt ons door Raphael alles duidelijk uitgelegd hoe en wat. We reizen eerst met een comfortabele bus. Onderweg zien we weer van alles aan ons voorbij komen. Enorme thee/ en suikerrietplantages, mensen die zwaaien, blij om een bus met mensen voorbij te zien komen. Ik voel me soms net de koningin whaha. Kinderen spelend met fietsbanden, vrouwen die hun was in de rivier wassen, enz. Het is alsof we zo´n 70 jaren terug in de tijd zijn. Als we na zo´n 4 uurtjes op de plaats van bestemming aankomen maken we kennis met onze nieuwe gids Pulcy, het nichtje van Raphael. Mooi geregeld. Ook maken we voor het eerst kennis met een ritje in een tuktuk. Een goedkoop vervoermiddel in de stad. Brommer met een soort van autootje eromheen gebouwd. Een ervaring apart moet ik zeggen. We willen hier naar een soort dierentuin, maar wéér worden buitenlanders hier afgezet tot en met. We zouden maar liefst 10 keer zoveel moeten betalen t.o.v. locals. Té gek voor woorden. We besluiten om een heerlijk fris glas bier te gaan drinken aan de baai, want deze stad, Kisumu ligt tenslotte aan het Victoriameer. Hier is het heerlijk vertoeven en iedereen betaalt hetzelfde voor een drankje. Wél zo eerlijk toch?! Om ons in deze stad te verplaatsen vragen we telkens dezelfde tuktuk driver. Het is zo'n lief aardig mannetje en hij is zóó blij dat wij hem iedere keer weer vragen. Als wij aan het einde van de dag ergens fastfood gaan eten en veel pelau(Keniaans gerecht) overhouden, geven we hem het overgebleven bakje eten. God, wát is het mannetje er blij mee. Voor de zoveelste keer krijgen we een dankbare 'boks' met zijn vuist.

• 30 December 2014 - 08:23

Rian En John:

Genieten!!

• 30 December 2014 - 09:02

Ems Janssen:

JA JULLIE KUNNEN ECHT WEER WAT AAN JULLIE DAGBOEK TOEVOEGEN .
    WAT ER ALLEMAAL TE ZIEN IS EN WAT JULLIE MEEMAKEN.
    Een herinnering voor altijd
    groetjes uit het witte koude Ysselsteyn
    Ems

• 30 December 2014 - 09:40

Anita:

Dacht vanmorgen nog:wanneer zou er weer een verslag komen:en zie ik wordt op mijn wenken bediend! Eerst maar even lezen en vooral de foto's bekijken, dat maakt een verhaal toch net wat leuker, (hint:blijf vooral veel foto's plaatsen! Haha). Is het uitbuiten of overleven wat ze doen daar met hogere prijzen voor toeristen? Jullie compenseren wat de locals niet kunnen betalen, maar je gevoel erbij kan ik me voorstellen. Hadden wij ook in Amerika in indian gebied, daar betaal je ook altijd meer dan elders! Maar soms doe je dat toch maar als er iets supermoois te zien is, je weet tenslotte niet of je er ooit nog komt. Ga dus lekker verder met genieten van alles! Groetjes vanuit een grauw en koud Ysselsteyn

• 30 December 2014 - 09:48

Toos Willems:

Wat weer een spannend,boeiend en geweldig verhaal!
    GENIET Heel veel groetjes.

• 30 December 2014 - 10:50

Annemie:

Wat fijn om weer een bericht te lezen, ik dacht ook al, wanneer horen we weer iets, zijn toch wel benieuwd naar jullie verhalen.
    Maar geniet er vooral van, zeker samen met Kim, en die prijzen, ja wat zullen we daar van zeggen, ik vind het ook afzetterij, maar ze moeten ergens van leven.
    En dat je dan een local iets toestopt, is zeker beter, komt het zeker op de goede plaats terecht.
    De foto's zeggen genoeg van wat jullie daar allemaal zien en beleven.
    Ik zou zeggen, tot nieuwjaar en nog een fijne jaarwisseling
    groetjes Maarten, Annemie en Carola

• 30 December 2014 - 14:02

Lianne:

Wat een ervaringen allemaal! Soms wat tegenvallers maar voornamelijk ook hele leuke dingen. Super hoor!! En wat leuk ook voor Kim...en Fred natuurlijk. Geniet ervan samen woh :)!!
    Op een terras met een wijntje en live muziek.......wij genieten hier van een schitterend wit Ysselsteyn.
    Geniet lekker verder dan doen wij dat ook! Groetjes van ons.

• 30 December 2014 - 16:52

Elmie Schreurs:

Ik lees dat jullie al veel meegemaakt hebben in een week en er zal ongetwijfeld nog meer volgen.
    Geniet van alles en dat jullie weer even samen zijn we kijken uit naar het volgende verslag.

Groetjes Peter en Elmie

• 30 December 2014 - 20:06

Maria En Mieke:

Jeanne, Ger en Kim wat leuk om jullie verslag te lezen. Ik kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt. Wat een contrast met hier. Wij genieten ook van jullie foto's, vooral deze keer van de vele vogels. Hopelijk gaan jullie nog heel veel mooie dingen zien. Geniet ervan.
    En een hele fijne jaarwisseling, apart om dat te vieren in een heel ander land. Wij zijn benieuwd hoe ze dat in Kenia vieren.
    Groetjes Maria en Mieke

• 30 December 2014 - 20:33

Maria:

Ondanks alle pech lees en zie ik dat jullie toch al weer heel veel mooie dingen gezien hebben.
    Geniet nog maar lekker en maar hopen dat de auto weer snel gemaakt is zodat jullie weer eigen
    vervoer met "gids" hebben. Hele fijne, gezellige jaarwisseling toegewenst daar in Kenia.
    Groetjes Hay en Maria XXX

• 31 December 2014 - 13:07

Irma..:

Respect.. Prachtige verslagen.. Jeanne, Ger en Kim, een hele mooie vakantie nog.. Groetjes van Geert en Irma..

• 31 December 2014 - 18:02

Nelly Ewals:

Hoi Jeanne, Ger en Kim.
    Echt mooi om jullie verhalen te lezen en te volgen, en wat maken jullie samen leuke dingen mee.
    Wij wensen jullie een heel fijne jaarwisseling en alle goeds in 2015, in Kenia, maar natuurlijk dadelijk ook hier.
    Groetjes Jan en Nelly.

• 01 Januari 2015 - 11:38

Leentje Stevens:

De beste wensen voor 2015 voor jullie allen, Ger Jeanne en Kim,
    Zojuist jullie verslag gelezen ,maar wat een toestanden toch,en dan met die auto. Maar hopelijk is alles goed gekomen, maar het is dan jammer van de dag. Maar voor in die landen is dat normaal denk ik.

ondanks dat hebben jullie toch veel indrukken op gedaan van het land.
    Wij zjjn gister avond bij Ems en Huub geweest ,was erg gezellig . En lekker geeten en wat gedronken op het nieuwe jaar.
    Laat het jullie goed gaan in Kenia en nog veel plezier samen.
    groetjes Jo en Leentje