Namibie Divundu - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Namibie Divundu - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Kim Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Namibie Divundu

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Oktober 2013 | Namibië, Swakopmund

18 oktober : Vandaag gaat onze rondreis weer verder. We gaan eerst naar Skelleton Beach waar grote kolonies zeehonden leven .Het stinkt hier behoorlijk, maar het is wel bijzonder om zoveel zeehonden bij elkaar te zien. Éé n mannetje heeft zo' n 60 vrouwtjes. In december worden de kleintjes geboren en is het er niet vol te houden van de stank omdat velen het niet overleven en dood blijven liggen op het strand. Een lange eenzame harde hobbelige zandweg door de woestijn volgt. Honderden kilometers lang....Onderweg stoppen we bij een Afrikaanse stam, himba's genaamd. Ze leven in zelfgemaakte tentjes of primitieve 'huisjes' gemaakt van klei, boomstammetjes of ander gevonden materiaal in eem afgelegen gebied. Niet voor te stellen hoe en waarvan ze leven. Als vervoermiddel hebben ze een karretje met ezels. Ook hier ruikt het niet fris. De vrouwen hebben een soort van roodbruine klei in de haren en vrij weinig om het lijf. Er worden wat armbandjes gekocht van deze mensen. Ik geef de kinderen ballonnen en van die ' krulfluitjes' waar ze erg blij mee zijn. Een volwassen vrouw vraagt ook om een fluitje. Geweldig dat ik ze hier blij mee kan maken. Daarom mag ik vrij filmen en foto ' s maken. Als je iets van ze koopt mag je ook foto' s maken. Doe je dat ongevraagd dan worden ze boos. Een stukje verderop maken we de lunch klaar. Het stikt er van de vliegen. Het is hier dan ook niet prettig vertoeven. Na de lunch stuitert de bus nog eens honderden kilometers door de desert. We bekijken rotstekeningen van zo' n 6000 jaren oud. Eenmaal op de camping aangekomen zijn er een aantal vrouwen en een man van de damara-stam die voor ons willen zingen en dansen. Ze verwachten daarna een fooi voor een soort creche. Het is super mooi en gezellig als ook wij worden uitgenodigd om mee te doen. Ze zijn razend enthousiast en maken felle Afrikaanse schreeuwgeluiden als er o.a. een briefje van 100 rand(zo' n 7 euro) in het mandje valt. De volgende morgen komt er tijdens het ontbijt op een hele korte afstand een kudde wilde koeien voorbij wandelen. Na uren te hebben gereden bereiken we het wildpark Etosha. Maar liefst 22.000km2 groot. Wauw dit is echt een belevenis apart. Natuurlijk zoek je de big five, maar ook al het andere wild is prachtig om te zien. Héél veel springbokjes, giraffen, kudu' s, struisvogels, zebra' s en dán scoren we nr. 1 van de big five ; de olifant. Wát een enorm beest zeg, als die zo vlak voor de truck de weg oversteekt. Even later kunnen we nr. 2 wegstrepen ; de leeuw. We overnachten in dit NP op een luxe camping bij een waterhole. Daar kondigt de neushoorn , nr. 3 zich aan. We kijken onze ogen uit en genieten nog eens extra van de zonsondergang bij de poel met de dieren op de voorgrond. 's Nachts plunderen jakhalzen een prullenbak en horen we het gebrul van leeuwen. Heel apart kan ik je zeggen. Dan volgt er een dag met alleen maar dieren spotten.

Het is erg warm dus onze truck met open raampjes doet wonderen. Warme wind wordt hierdoor naar binnen geblazen en toch geeft het verkoeling .Na deze gamedrive kunnen we even lekker afkoelen bij het zwembad, want het is echt warm...héél warm. ' s Nachts horen we het gebrul van leeuwen. Heel apart. De volgende ochtend 21 oktober zijn we zoals elke dag weer vroeg uit de veren. Wederom om de dieren te spotten. Elke keer ontdekken we weer nieuw wild. Dit keer is o.a. pumba, het zwijn en vele soorten bokjes die we nog niet eerder zagen. Hartebokje, eland, allerlei roofvogels en vele anderen. Als we de camping in de avond bereiken, komt er een echtpaar aanrijden en vertelt heel enthousiast dat er even verderop 2 cheetahs lopen. Ch eeta' s...hét dier dat iedereen zó graag gezien wil hebben maar moeilijk te spotten is. Met name Dave is helemaal opgewonden van spanning of het ons gaat lukken. Meteen vliegt iedereen de truck weer in en gaan we op zoek. Na zo' n 2 km is het raak. BINGO...2 CHEETA' S... What an animal !! Dit is zo gaaf, de dag kan niet meer stuk. Het is maar goed dat we ná onze reis eerst een weekend hebben om bij te komen,want het is vermoeiend.

• 22 Oktober 2013 - 20:57

Annemie:

En alweer een mooi verhaal van jullie belevenissen, de dieren die jullie spotten leven bij ons dus alleen in de dierentuin, wel apart om ze daar in de vrije natuur live te spotten. Groetjes vanuit het warme Ysselsteyn met vandaag bijna 24 graden

• 22 Oktober 2013 - 21:32

Tonnie Crienen:

onze avonturen zijn niet zo spannend als die van jullie, maar wij hebben lekker gefietst. Een roofvogel gespot die erg laag overvloog ( ja, dat heb je in NL ook!) en zojuist toen ik onze hond uitliet schoot er een echt Hollands konijn, dat door Santo werd opgeschrikt, rakelings aan me voorbij.
    Verder hebben we genoten van het mooie weer en hoor je veel grote landbouwmachines die de mais aan 't kneuzen zijn op de achtergrond, ook nu nog in 't donker.
    gr uit het aangename Ysselsteijn ( zo lang als het nog duurt tenminste) Tonnie en Ger

• 22 Oktober 2013 - 22:13

Anita:

Wat lijkt me dat supergaaf, the big five spotten! Zou ik ook een beetje hyper van worden.. Dus ik snap Dave helemaal. Jammer dat je geen foto's kunt uploaden. Ik verwacht hier nog wel een hele fotorapportage te zien! Wel gweldig wat jullie daar allemaal zien/doen/spotten!

• 22 Oktober 2013 - 23:49

Hai Vogels:

Ut gut goed mit owlie dat huur ik wel, veul bieëste gezien en geroke ,och we zien hier ok wel wat gewent wo. Wat ik meej nou afvroeg, hoe is de Afrikaanse keuke? Ik heb gehuurd dat beej sommige inboorlinge ien plats van menukaarte, pasagiers lijste van de reis organisatie op de toffel ligge [ kaniibale] Dus kiek goed uut as der beej un restaurant groewte ketels staon ,dur reeje!
    Groete ok van Dien
    Hai

• 23 Oktober 2013 - 07:48

Susanne:

Ik kijk iedere keer weer uit naar jullie reisverslag. Geweldig. Geniet er nog maar volop van. Gr. Susanne

• 23 Oktober 2013 - 15:17

Marina:

Hoi allemaal,
    Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. Wat hebben jullie al veel verschillende dieren gezien.
    En wat een prachtige foto''s. Nou geniet nog maar lekker verder en ik kijk al uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes.

• 23 Oktober 2013 - 21:47

Jeanne:

Hai de afrikaanse keuken is geweldig. Ik docht hier af te valle mar dat gut nie lukke. Dus dan motte die ketels wel hiel groet zien wil ik dor ien passe.

• 26 Oktober 2013 - 18:37

Lianne:

Heey hallo buurtjes!
    Wat een moije avonture zeg! Dat belève weej hier nie......mar, nog wel steeds goei wèèr woh!
    Hai het trouwes unne ketel thuus....vur minse of vur alcohol, dat wiejut ik nie zeker mer ;).
    Geniet lekker verder same en tot ut volgende verslag.
    Greetzzzz

• 27 Oktober 2013 - 10:11

Nelly Ewals:

Hoi Jeanne

Wat mooi om dit samen met Ger Kim en Dave mee te maken.
    Wat hebben jullie veel gereisd en gezien.
    Geniet nog van het mooie land en de lekkere temperatuur, hier is het nu echt herfst met veel wind en regen.
    Nog heel fijne dagen en een goede terug reis.
    Groetjes Jan en Nelly Ewals.

• 30 Oktober 2013 - 05:05

Judith:

Heeeey,

Zo weer een verslagje gelezen en wat een leuke verhalen en belevenissen. Mooi om al die dieren te zien.